Sunday, September 8, 2013

Hahahaha...ader kengkawan tanye camne nak melalui cobaan2x menyusukan anak secare esklusif untuk 6 bulan pertame...hehehehe...Oklah...korang bleh ikot petue koi nih...kalo nak ikotlah...bukan btoi sgt pon kan...


Petue 1...
Korang kenelah doa...Ya ALLAH Ya Tuahanku...cukupkanlah susuku untuk anakku sehingga umurnya 2 tahun...berikanlah kekuatan ke padaku...tabahkan hatiku...korang doalah seikhlas hati...ingat...doa ibu amat mustajab...niat kat hati kite nak susukan anak kite sampai 2 tahun...semoge dipermudahkan...Amiiin...

Petue 2...
Banyakkan membace...ekceli...koi banyak membace kat FB je...asal ader je petue koi try...tapi kalo swh makan supplement tu mmg x la...petue paling koi suke ikot...minum susu + kurme + badam...Insha Allah...

Petue 3...
Mintak sokongan insan tersayang...Incik Somi...Ayah...Emak...Insha Allah...kat situ sumber kekuatan korang...

Petue 4...
Kekuatan dalaman...tang ni mmg kene aderlah...xleh menyerah...xleh putus ase...xleh sentap ngan cakap atau sindiran orang...

Petue 5...
Keras kepale...hahaha...btoila nih...koi mmg slalu keraskan kepale...pekakkan telinge...kadang2x mmg payah nk menang ngan owg berpengalaman nih...tp yerlah...diowg ikot pengalaman je...tapi x bace FB...eh? btoi ke camni...lantaklah kan....

Cukoplah tu koi merapu...korang yang tny kan...nilah jawapannyer...1 lagi petue kalo korang nak beli barang menyusu cam breast pump...t-shirt menyusu...supplement nak tambah susu...bleh la layari page koi nih...koi bagi diskaun...janji nih...kikikiki...https://www.facebook.com/ibudanbayicomel...oklah...cau cin cau...

Saturday, September 7, 2013

Cobaan Menyusukan Anak...

Alhamdulillah...arini dah 6bulan umur anak koi...dan dalam tempoh ni koi hanye bagi minum susu badan...dan dalam tempoh 6 bulan ni pelbagai dogaan...cobaan...cabaran dan rintangan yang perlu koi lalui...penah koi nanges...penah gak koi rase putus ase...koi juge pnah nak lari jauh2x dalam utan...terbang tinggi2x sampai ke bulan...selam dalam2x dalam lautan...namun berkat pertolongan dari Allah(doa ibu mustajab tau)...kesabaran...pembacaan kat facebook(baguih gak fb nih)...galakan dari Incik suami tersayang(kadang2x beliau goyang gak)...ayahde(siap kuar hadis kau)...Alhamdulillah...anak koi berjaye disusukan selame 6 bulan secare esklusif...hehehe...

Cobaan 1...
Susu x kuar...dari sepitel lg susu x kuar...tp koi bg anak koi isap gak...tp anak koi ni kije dier tdo jer...puasla kejutkan...hadoiii...mcm2x koi wat...urut...picit...bile anak koi bangun koi pakse dier isap...x bangun pon koi pakse...huhuhu

Cobaan 2
Bengkak susu...mak aiii...seyes sakit...ghase nak demam...nasibla Incik suami ader...tgh2x mlm tgk Incik Somi gugel cmne nk surutkan bengkak susu...Alhamdulillah care Incik Somi berkesan...temkiu...ailebyu...

Cobaan 3
Anak koi kene kuning...time tu mcm2x petua diberi...katenye anak x cukup susu...tu yg kene kuning...ader yg suwuh bg susu formule...ader  yg swh bg air masak...time ni koi gagahkan diri untuk membesikan kepale...koi berkeras xnk bg susu lembu atau air masak walau dipakse...malam2x koi bangun pam susu...dengan harapan susu akan bertambah...pnah susu kuar setitik je...selok koi nanges...time tu koi bertekad xnk kurus...koi makan & minum banyak2x walaupon dlm pantang dengan harapan susu pon byk...kejayaan terbesar mase tu koi pam dapatkan 1 oz...Alhamdulillah...

Cobaan ke 4
Anak ko lapo...tau2x je anak koi lapo ke x...ekceli anak koi sgt baik...susah nak dengar dier nanges...kalo nak susu pon dier bunyi merengek sket...mane plak diowg tau anak koi lapo...pepandai jer...

Cobaan ke 5
Susu Lembu lebih baik dari susu badan..."katenyer"...susu lembu nanti anak ko cpat beso..."aah sgt...beso cam lembu...dah kalo anak koi bagi susu lembu...susu koi nak bagi ke sape?ke anak lembu (sentap mak)"...selain itu...ader yg bependapat susu lembu senang...xyah selak baju...time malam plak kalo malas bangun...suami plak bangun bancuh susu ke anak...nmpk romentik gitu..."romentik kepale lutut dier"...anak koi x bape nak beso...cukupla bmi dier naik setiap bulan secare normal...lgpn kalo berat2x sgt x larat nak dukung...ni pon dh x larat...

Cobaan ke 6
Air masak & nestum...dh byk kali mereke swh koi bg anak koi air masak...tapi dengan kepale besi ni mmg xla kan...menurut sumber dari FB(fb lg)...air masak bahaye untuk bayi bawah 6 bulan...nestum lg la...ader yg menyatekan anak koi tu lapo...kene bg makan nestum...ader plak yg kate koi ni malas nak masak...sebab tu dh 5 bulan pon x bg makan...hadoiii...cian koi kan...depa sebenarnye x bace kt FB (lg)...usus bayi bawah 6 bulan x matang lg utk menerime mknn...sedih...

Cobaan 7
Kerja...susu koi x cukop banyak untuk dibuat stok...tapi sangan cukop untuk makanan harian anak koi...dan penyelesaiannye...koi bawak anak koi g kije...hohoho...kalo bos tau kompom kene buang teros...tapi rilek la encik bos...sume kije settle...hehehe...

Sekian dulu ceritenyer...hang pa kalo nak bli barang menyusu bleh bli kat koi...nnt koi bagi diskaun...rajin2x la melawat page koi nih...can cin cau...https://www.facebook.com/ibudanbayicomel