Saturday, April 14, 2012

Karipap-karipap Cinte


Menurut bakal mak mertue koi...Incik Tunang suke makan keripap...fuhhh...lege...koi dari kecik sokmo tolong mak wat keripap...slalu kalo jenjiran nak kenduri...koi wat 100 bijik keripap utk anta ke umah kenduri...tu mase mude2x dulu la...dah tue2x ni idok lanyer nak wat keripap sebanyak tu...

Tapi demi Incik Tunang tercinte...koi pon watla balik keripap...nnt dah kawen senang...xyah nak kol mak mtk resepi bagai...wat jer byk2x 7-8ratus bijik...simpan dlm peti ais...nk makan goreng...pas sebulan...tgkla...kalo x muke Incik tunang cm keripap...muke koi la kot cm acuan keripap...hik3x...

baru2x ni dengan penuh kasih sayang...koi wat 200 bijik keripap...amekau...dah Incik Tunang suke makan keripap...adik2x koi pon suke...ayah koi xyah cite la...dpt keripap xnmpk dah muke mak...kih3x...kali ni nk wat keripap inti kari keledek...ok2x pempuan...sile amek pen salin resepi koi nih...

Untuk kulit keripap...

Tepong Gandom 1kilo (isi dlm dulang...pastu wat kawah kt tgh2x...)
Minyak masak secawan dan panas kan (tuang jer dlm tepong td)
Gaul smp rate...pastu korang tuang air garam sket2x...uli smp jadi doh...siap...

Untuk Inti...

Keledek yg dipotong dadu...rendam sat dalam air...cuci bersih2x...
Tumbukkan sampai halus bawang merah...bawang putih...halia & ikan bilis...
Tumiskan bahan yg ditumbuk tadi ngan daun kari smp wangi...
Pastu masokkan serbuk kari yg dibancuh ngan air...
Masukkan keledek dan masak smp empuk...jgn lupe masokkan garam...
dan last skali daun sup...siap...

Pastu...ratekan doh...letakkan acuan...isi inti dan kepilkan...siap...

Senangkan???kalo nak jadikan keripap tu keripap cinte korang watla ngan penuh kasih sayang dan rase cinte yg membare...titipkan sedikit rase rindu...fuhhh...ok stop merapu...korg try la yerk wat...selamat mencube...cau cin cau...

Thursday, April 5, 2012

Tazqirah pagi jumaat...

Assalamu'alaikom...selamat pagi jumaat...harap sumenyer sihat2x belake...pagi td kol 5pagi koi dh sedau...tp x azan suboh lagi...koi tarik balik slimut...perghhh...mmg nikmat...tunggu punye tunggu x dengar pon azan...tengok jam dah kol 6.15pagi...koi terus bangon utk menunaikan kewajipan sebagai seorg hambaNYA...tapi terbantot,,,cuti rupenyer arini...nak wat per ek? men game jer lah...xkan nk smbg tdo plak kan...nnt pintu rezeki tertutup...ko nak?xnk kan? so jgn tdo pas suboh...

X lame tu dengar pengumuman dari masjid...eh dengar plak pengumuman...azan td x dengar...ingatkan microfon rosak ke hape kan...pengumuman kematian salah sowg penduduk Keratong 2...innalillahiwainnailaihirojiuuun...sampai dah ajal dier...semoge rohnyer ditempatkan dikalangan hambaMU yg soleh...Al-fatihah disedekahkan buat Arwah Pokcik Mat Lazim...takziah buat keluarga arwah...(walaupon koi x knai sape)

Eh...panjang plak mukaddimah...hehehe...tazqirah arini pasal mis solat...hehehe...kalo pokwe kite miskol...kite bleh kol balik ble free...nape kalo kite mis solat xleh solat balik ble kite tersedau dari tdo? renung2xkan tapi termenung jer...hehehe...



alang2x korang termenung...meh bace kat bawah ni...amek kau...suke sgt tggl solat...kalo koi mase kecik dulu kalo tggl solat...ayah koi swh ganti balik walaupon mase tu dh kol 10pagi...amek kau solat suboh kol 10...suboh balak...hahaha...kekdahnyer...dh tue2x ni pon takot nk tggl solat...bezenyer dulu takot ayah...skrg takot Allah...ble bace kan bawah ni...lg takot...takot x?

Bahana Meninggalkan Solat Fardu Lima Waktu

Subuh – Allah SWT akan mencampakkannya kedalam neraka Jahannam selama 60 tahun. Sahabat sekalian, 1 tahun di akhirat tidak sama dengan dunia. Jika 1 tahun di dunia kita sudah rasa agak lama, di akhirat 1 tahun bersamaan dengan 60,000 tahun di dunia. MasyaAllah. 7 keturunan kita pun belum lepas 1 tahun jika kita hidup di akhirat.

Zuhur – Dosa sama seperti membunuh 1000 orang muslim. Sedangkan membunuh seorang orang Islam pun kita akan dicampakkan ke neraka, bayangkan kita telah membunuh 1000 orang muslim. Betapa azabnya kita. Begitu mudah kita mencari dosa tersebut hanya dengan meninggalkan solat Zuhur yang mana jika dilakukan, 15 minit pun tak sampai.

Asar – Dosa sama seperti meruntuhkan Ka’abah. MasyaAllah, sanggupkah kita meruntuhkan kiblat umat Islam? Renungkan berapa kali sudah kita meninggalkan solat asar dengan sengaja? Dan renungkan juga berapa kali sudah kita meruntuhkan Ka’abah.

Maghrib – Dosa sama seperti berzina dengan ibubapa sendiri. bayang besaunyer dose tu...nerake la jawabnyer...xnk kan?

Isyak – Allah SWT berseru kepada mereka “Hai orang yang meninggalkan solat Isyak, bahawa Aku tidak lagi redha engkau tinggal dibumiKu dan menggunakan nikmat-nikmatku, segala yang digunakan dan dikerjakan adalah berdosa kepada Allah SWT.” Sahabat Islam sekalian, ketika korg membaca artikel ini korg masih menyedut udara untuk bernafas. Adakah udara itu diredhai Allah SWT? Jika Allah mengenakan charge RM10 setiap kali kita menyedut udara, sudah tentu baru ramai antara kita yang akan tersedar dari tidur.

Ok...insap x? kalo x gak korg kene doa banyak2x...semoge diberi hidayah kat korang banyak2x...sesungguhnye hidayah Allah itu indah...kalo yg dah pesen tggl solat tu...bleh la mule tanam azam xmo dh tggl solat...mmg solat tu berat...tp kalo dh bese nnt insyaallah semenyer jadik mudah...macam korg nk usha aweks korg dulu la...mule2x malu2x meow...asyik tgk jer tepon tu...nk kol ke x...kan?...skrg ni sehari 88 kali tepon pon x segan...paling kurg pon sms 88ratos kali sehari...

Solat cume 5 waktu sehari...5x5minit cume amek mase 25 minit jer sehari...kan?pastu bleh la tambah solat dhuha lepas suboh...solat taubat sblm tdo...dan solat tahajjud disepertige malam...(koi sendirik pon jarang wat)...huhuhu...oklah...panjang beno rasenyer tazqirah koi...renung2xkan...jgn termenung jer...cau cin cau...

Ulser...

Korang pnah kene ulser?...ala yg cm mate ikan tu kat mulot...kat lidah...mestilah pnah kan...hehehe...puncenyer...mungkin tergigit...yerlah dok control2x makan depan pokwe pastu tergigit lidah...amek kau...hahaha...xpon terodok berus gigi...bangon kol 7 pagi...x solat suboh lagi...gosok gigi laju2x...amek kau...terodok beros gigi...huhuhu...antare len yg koi ader terbace sbb stress...stress ngan kije...study lagi...anak2x...dirik sendirik...kurang minum air...kurang vitamin & panas...

koi mmg slalu kene la...dari kecik lagi...men panas sket kenelah sebijik 2...tu yg ayah koi melarang keras koi bersukan mase skolah dulu...kang mule la kene ulser...demam2x...batok 2-3 bulan...sedih sggh la zaman kanak2x koi...tp koi bersuka ke len...g ikot dak laki masok ladang lastik burung(koi x lastik la...kesian)...g mancing...mandi sungai(setakat masok kaki jer)...susun2x kusyen wat bangunan(mastu mak perambat ngan penyapu)...yerlah....dah x bagi men panas...nak men aper lagi kan...tp kekadang koi belasah jer...sakit belakang kire...ati kering x padan cekeding tu...huhuhu...



Ble dah kene ulser...agak derite la...bukan sbb xleh nak makan...bukan sebab susah gosok gigi...bukan sebab susah nk ngaji ke hape...tp derite sebab xleh nak cakap banyak...huahuahua...yerlah...koi ni kan agak byk cakap gak...xder owg...koi ckp ngan kucing...ni ble dah sakit mulot senyap jer...rase nak lempang owg yg ajak koi cakap nih...sakit tau...dahla mmg kije koi ni kene cakap jer ari2x...marah dak2x nakal...ni sedapla dak2x ni wat perangai ble koi xleh nk membebel...jagela korg nnt...tggu jer...

tp ble dok sensowang...berpk...ni mungkin kifarah...yerlah...koi ni byk cakap...ader pepatah tu berbunyik begini "banyak bercakap...banyak salahnyer"...ha kau...tu x kire gossip lagi...gossip artis x artis same laju...ni Allah bayar cash kat dunie...amek kau...suwuh kurang kan bercakap...ni kalo x paham2x lagi kenape asyik kene ulser xtau la kan...hurm...

ni dh lebih seminggu kene ulser...makin membesar & banyak...tp selere makan cm bese jer...belasah jer makan...mgkn sebab dh berpengalaman lebih 20 thn kene ulser kot...mknla vitamin ke hape mmg x jalan...seminggu 2 lg elok la kot...kan...

Sedikit petue utk owg kene ulser...jgn men panas...jgn minum ais...& jgn makan makanan yg panas cm derian & tembikai yer...jike tidak...korg akan menyesal...hahaha...cau cin cau...

Wednesday, April 4, 2012

Menceritekan cerite yang dicerite...

Hah kau...bace tajok pon dah sedih...Beberape soklan pernah ditanye kat koi...begitu juge penyataan yg x brape nak nyate dan menyebabkan koi agak kompius walaupon koi tahu kebenarannyer...dan juge cerite yang diceritekan...kompius...xkan xtau kot...hurm...meh koi cite kat korang cerite yang diceritekan...

Cerite 1...(salam)

Member 1 : Eh, aok blah gitu jer ker pas jmp tunang aok?
Koi : dahtu nak wat mende?
Member 1 : Kalo koi slalu salam...cium tangan...xkan dh jadi tunang pon aok x salam?
Koi : Gulllppp...

Kang koi cakap bebanyak kang...kate koi ustajah plop...bukan ke haram seme tu...nnt dah kawen ko nk ciom kaki pon boleh...hadoiii...koi senyap jerlah kan...ilmu x byk mane nk berdakwah lebih2x...hurm...

Cerite 2...(ATM Mesin)


Member 2 : Cantik jam baru aok...tunang aok bli kan yer...
Koi : Idok ler...koi bli sendiri la...ngan duit gaji koi yg seciput nih...
Member 2 : Nape x mintak kat tunang aok...
Koi : Napenyer?
Member 2 : Kalo koi la...pakwe koi tu ATM Mesin koi...kalo dah tunang lagi la...kad kredit koi...hahaha
Koi : Gulllp...

Pakwe tu ATM Mesin ek? nape koi xtau...hurm...cian kat pakwe beliau kan...skrg dh kene sumpah jadik ATM Mesin...dah tunang nnt jadik kad kredit...kawen nnt?...semoge koi x begitu lah hendaknyer...


Cerite 3...(Gaji)

Member 3: Best la aok dah tunang...bape tunang aok bagi sebulan?
Koi : MMg best pon...hehehe...bagi aper?
Member 3: Duitla...nafkah
Koi : Nafkah kemende nyer...baru tunang...x nikah lagi
Member 3: Kalo koi la...mintak 300-400 sebulan...kalo dier x bagi koi majok la...
Koi : Gulllp...

Waaaaaaaaah...baru tunang dah 300-400...kawen nnt...hurm...begitukah? cian kat owg laki...sblm kawen dh mintak macam2x...nnt nak kawen byk lagi nak kuar duit blanje...hantaran...dah kawen nnt...lg la byk...iskh3x...cian3x...

Cerite 4...(Simpanan)

Member 4 : aok, tunang koi kate nnt dh kawen...gaji koi seme masok dalam akaun dier...
Koi : Eh...nape plak?
Member 4 : Ntahla...dier berkeras cakap cmtu...
Koi : Hurm...

Mungkin dier nak balas balik...dulu korg kikis duit dier...nnt dah kawen dier nak korg bayo balik...keh3x...lantak korg lah...

setakat tu jerlah citenyer...rening-renungkan dan selamat beramal...cau cin cau...