Monday, May 31, 2010

Kecik Ati....

Dari semalam...malam tadi...hingge pagi tadi...saye kecik ati...kecik sangat ati saye awak tau...Saye bukan jenis yang mudah kecik ati tau...saye pendam lame2...pastu pendam...pendam lagi...dan bile sampai satu tahap saye jadi lebih sensitip dari biase...huhuhu...so, saye memerlukan mase yang banyak untuk ubati ati saye nih...kecik sangat ati saye ngan awak, kamu, mereke, korang...saye akan pegi jauh dari sini buat seketike...saye xnk jumpe awak...xnk cakap ngan awak...xnk tau kabar awak...xnak tau aper2 pasal awak...jangan cari saye...jangan rindu kat saye...

huhuhu...cau cin cau

Serabot...

Arini sggh2 serabot...padahal bengkel pagi tadi dh batal sebab ketue2 blok ader mesyuarat tergempaq...ngeh3x...Nak kate banyak kije x gak...report mmg plan nk wat esok...Tapi cam banyak sgt kije nk wat arini...sume rase nk siap cepat...tengah2 kire duit...bleh sambil2 wat akaun...then kumpulkan balik resit dan bil2...ader beberape pc hang...kejekan pc dulu...pastu ums plak xleh detect...then poster jatuh...wallpaper jatuh...eh macam2 plak dh berlaku dalam satu mase...huhuhu...dan hasilnyer atas meje Nuur jadik gini...

sangat serabot...ngan hammer dok paku poster td...stepler gun...seletip...double tape ...installer...kalkulator...etc...huhuhu...Nuur mmg sangat serabot arini... oklah...Nuur nak stat kemas meje ni dulu sebelum keserabotan bertambah...cau cin cau...

Wednesday, May 26, 2010

Saye kenal awak ker?

Baru2 ni Nuur ikot mak pegi pasar bli barang dapur(mmg nilah xtvt time cuti)...siap bawak bakol kaler ijau...sempene menyokong kempen selamatkan bumi...so kurangkan penggunaan plastik...ngeh3x...tgh syok2 membelek sayur2, ikan2, bawang2 ader sowg wanita nih menegur Nuur...eh, ima (name kampong) rupenyer...lame x nampak...kije maner skrg...Nuur terpinge2 gaklah...sape plak wanita nih...saye kenal ker dier...camner dier bleh kenal saye...ngan muke selambenyer dan ramahnye Nuur menjawab...a'ah kak...slalu jer g pasar ngan mak...kije keratong skrg...hehehe...sihat...kitorg pun menyembang ala2 sangat mengenali antara satu same lain...itu lebih baik untuk menjage air muke dier...manelah tau tetibe perkare yang same jadi kat kite...

Padahal Nuur mmg x ingat sape wanita yang comel nih...pnat Nuur menghantar data menjelajah seluruh pale otak Nuur nih...Seremberum...sereblum...medula oblongata...arteri pulmunari...vilus...hah mengarot dah...tapi data tentang wanita nih mmg xder dalam memori Nuur...Mungkin dulu Nuur pnah nyembang ngan dier...almaklumlah terlebih ramah...ngeh3x

Pernah dulu Nuur menyape sowg mbr Nuur nih...Dulu skolah rendah same2...sekampong plak tu...Nuur tegurlah dier...mase tu dier ngan kengkawan dier datang interview kat tempat Nuur praktikel...bleh dier jawab...saye kenal awak ker...Terkedu Nuur...sampai ati dier cakap macam tu depan kengkawan dier...padahal kalo jumpe kat kampong elok jer tegur...huhuhu...erm...mungkin dier segan ngan member2 dier sebab...kite kene pk yg positif...huhuhu...

Melalui cerite di atas Nuur rase kengkawan sume bleh berfikir dan jadikan ikhtibar sekirenyer situasi tersebut berlaku kat korang...renung2 kan dan selamat beramal...


Servis kete...

Isnin baru nih Nuur g anta cik Bibah wat medical check up kt produa...lame dh x g...Kesempitan mase dan komitmen terhadap keluarge menyebabkan Cik Bibah agak terabai kesihatannyer...So, sblm ni Nuur sokmolah check air, minyak pelincir,minyak brek sendiri...tukar minyak pelincir Nuur anta g bengkel terdekat....

Tapi sampai jer smlm kt produa...ader sowg staff dier nih...baru lagi gayenyer...ajak Nuur kuar tgk enjin cik bibah...staff sblm nih x pnah pun wat gitu...Nuur pun terkial2 lah ikot...dari dalam sampai ke luar dier bagi penerangan...miliage 67k...ngeee...taulah dier nuur ni jalan jauh...minyak pelincir...ok...minyak brek...ok...sume...ok...sampai kt betri...huh...Nuur x pnah buke pun...iskh3x...dah kering terus...dier pun bgtaulah Nuur care nak cek air betri...huhuhu...jahil sggh Nuur pasal enjin2 nih...Nasib baiklah owg nih sudi berkongsi ilmu ngan Nuur...huhuhu...kalo x tukar betri barulah jawabnyer....

Bulan depan nak tukar cermin depan plak...crack dh panjang 2 kaki ++ dh nih...Cian Cik Bibah...bulan depan jauh berjalan...nak ke pontian & balik kampong...harap Cik Bibah dapat bertahan...Chayok Cik Bibah...Luv u...

Tuesday, May 25, 2010

Selamat Hari Lahir....

Selamat Hari Lahir Nuur....

Alhamdulillah...Syukur kehadrat ilahi...Pagi tadi tepat jam 6.06 pagi...genaplah umo Nuur 26 tahun...Syukur sesangat...Nuur masih diberi kesempatan untuk melihat dunia, menambahkan amalan sebelum dijempot pergi...

Syukur sangat kerana dalam usie ni...Nuur masih mempunyai Mak dan Ayah...Abang...akak...adik6...sempurne...yang belom ader...suami dan anak-anak...insyaAllah...

Terime kasih sume...luv u...

10 tahun lalu...
Nuur dikejutkan dengan satu berite dari doktor...Nuur mungkin dh x lame...huhuhu...tapi alhamdulillah setelah 10 tahun Nuur masih di bumi ini...Syukur Ya Allah...

26 Tahun lalu...
Mak Nuur lahirkan Nuur mase umo dier 26 tahun...Nuur anak yang ketige...Tapi Nuur dalam usie ini masih belum berumah tangge...Menurut mak ketike itu...ayah setie memangku mak...subuh2 mane nk panggil owg...abang ngan akak pun mase tu kecik lagi...disebabkan ayah memangku mak...xder sape nak sambot Nuur...Ayah membace beberape doa dan menghembuskannyer di umbun2 mak...Nuur pun kuar tanpa sape2 pun yang sambot...huhuhu...Alhamdulillah...Nuur lahir dengan sempurne...terime kasih mak ngan ayah...erm...sayu dan terharu lah plak...

Semalam mak ayah Nuur dah stat balik tanye...ble nak kawen...umo dah banyak nih...ble yer? Sampai mase nyer kawenlah anak mak ni...hehehe...



Sunday, May 23, 2010

Si Kurus ini....

Pagi tadi mak Nuur tanye...erm...nape skrg nampak kurus sangat...Ligat pale otak Nuur mencari alasan yang bernas lagi menyenangkan ati...Sambil nuur check enjin kete (pandai ker?)...ayah Nuur yang check sebenarnyer...Nuur mengikot perintah...amek air...minyak brek...kain...sume2lah... Korang rase aper jawapan Nuur....

1. Nuur sakitlah mak...mak xtau ker Nuur sakit...
2. Nuur tgh diet ni...memanglah kurus...
3. Nuur frust...bercinte...putus...putus...bercinte...
4. Nuur kurus ker...mak yang semakin kembang...
5. Nuur kurus pun Nuur comei...x gitu ker Mak Odah...ngeeee...xyah susah2 diet sampai sakit2...xyah susah2 abiskan duit g slimming centre...ngeeee...

Korang rase maner satu jawapan Nuur...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
... yer...jawapannyer No 5...apelah Mak Odah nih...ari2 tgk anak diernyer selere mengalahkan owg kije kait kelape sawit...tido xpnah kurang dari 6 jam sehari...makan pakai dier yang jage...kije duk ngadap pc ari2...iskh3x...ngeeeee...ok puas ati...luv u mak Odah...muah...muah...muah

Hakikat Sebuah perkahwinan....


Sambil membelek2 blog owg len...Nuur terbace satu post nih dari blog Puan Juliana Halim...Tajuk dier Hakikat Sebuah Perkahwinan...Nuur bace satu persatu...dan baru Nuur paham hakikat sebenar sebuah perkahwinan...bukan kerane cinte, bukan kerane harte, bukan kerane zuriat...tetapi kerana Allah SWT...kepada kengkawan sume...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

Ada banyak alasan manusia yang membuat dasar dari hakikat pernikahan, hakikat yang seperti apakah yang paling membahagiakan? cuba kita lihat...dan manakah pilihan kita???

Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEX, maka pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur tidak memuaskan.

Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal bubar jika bangkrup.

Jika hakikat pernikahan adalah kerana KECANTIKAN, pasangan bakal lari jika rambut mula beruban dan muka keripot atau badan jadi gendut.

Jika hakikat pernikahan adalah kerana ZURIAT, maka pasangan akan cari alasan untuk pergi jika pasangan tidak dapat memberi anak.

Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPERIBADIAN, pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.

Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal-hal yang lebih baik, lagipula manusia yang dicintai pasti MATI / PERGI.

Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI HIDUP kepada makhlukNYA. Dan ALLAH mencintai hambaNYA
melebihi seorang ibu mencintai bayinya. Maka tak ada alasan apapun didunia yang dapat meretakkan rumah tangga kecuali jika pasangan mendurhakai ALLAH...

Saturday, May 22, 2010

Jiwang song of the day...

Pagi tadi melayan radio hotfm cam bese...Lagu2 len sume xleh nak layan sangat...sebab lagu baru...dan sememangnyer nuur mmg x pnah nk hafal lagu pun...kecuali lagu negaraku dan lagu negeri pahang...Asmaul husna...ngeeee...tetibe diputarkan plak lagu jiwang nih...blehla sket2 Nuur layan...dengan kelajuan 110km/jam...nuur tutup rapat sume cermin kete...dan karaoke sensorang lagu nih...sebelum tu ucapan terime kasih x terhingge kepada Cik Bibah kerane sanggup mendengar dengan setie lagu yang disumbangkan oleh cik Nuur...ngeeee...

Akulah kekasihmu....

Itukah dia kekasih yang pernah berjanji
Memberi cinta untukmu sepenuh hati
Ia akan menyesal suatu hari nanti
Apabila ia mengetahui
Kekasihmu ini ingin kembali

Tahukah engkau ia tak sepadan denganmu
Walau beribu bisik pujuknya merayu
Kekasihmu ini terlalu ingin kembali
Sejak ia mengetahui
Kekasihmu itu selalu membuat kau bersedih

Oh kekasihmu ini akan merasa gembira
Andai dapat bersama untuk selama-lama
Hanya untuk menyayangimu
Hanya untuk bercinta lagi

Andai engkau berduka
Aku yang pertama di sisi
Andai engkau bahagia
Akukan terus berdoa
Semoga suatu masa
Pintu hatimukan terbuka
Dan kita akan kembali
Bercinta lagi

Aku akan kembali
Walau jalan berliku
Kernaku kekasihmu
Hingga ke akhir hayat

Friday, May 21, 2010

Kekasihku pergi........

Semalam...sesampai jer Nuur kt umah...rase pelik jer...xder yg sambut...Tanye mak...Mane Wak Kinah? mak kate petang tadi ader sowang budak datang cari kucing dier...Rupenyer Wak kinah yg dah lebih sebulan Nuur jage tu kucing dier...Nape pas sebulan nuur sayang, Nuur bele, Nuur tdo ngan dier baru tuan dier nak cari...huhuhu...Hameklah...Wak Kinah....

Nuur g blakang...Ade Mok Tik ngan anaknyer Debob...huhuhu...Makin debob anak Mok Tik nih...sesuai ngan name dier...Huhuhu...Tapi still terpanggil2 Wak Kinah...terngiang2 suare Wak Kinah...huhuhu...Sedih sekali kekasihku telah pergi...Kekasihku bukanlah milikku...huhuhu...semoge Wak Kinah bahagie ngan tuannyer...Tapi kalo Wak Kinah rase x bahagie kat sane...baliklah semule kat sini...huhuhu...

mencintai tidak semestinyer memiliki...

Karam dilautan duka....

Eceh...lagu jiwang karat nih Nuur dengar kt hotfm on da way g kije tadi...drive sowang2 & melalak sowang2...lupe lirik pun xper...gelak sensowang...ngeee...dah memang xder bakat menyanyi...jom layan lagu nih...sedih...huhuhuhu...

Dapatkah putik kan menjadi bunga
Kiranya cuaca sering gerhana
Dapatkah kasih bersemi selamanya
Ataupun aku harus berserah
Kepadanya yang Maha Esa

Mestikah ada satu pengorbanan
Sehingga terjadinya perpisahan
Kiranya itu satu permintaan
Perlukah aku dan kau merelakan

Kita hanya insan yang selalu mengharapkan
Suatu yang indah dalam percintaan
Di kala tiba dugaan mendatang
Aku kau tinggalkan

Karam aku di lautan duka
Bila wajahmu hilang di mata
Tiada berita pengubat rindu
Di kala sendu

Kubiarkan luka di hati berdarah
Sehingga kering dimamah mentari
Apakah salahku
Disakiti begini

Perlukah aku terus mengharapkan
Camar yang hilang kembali ke sarang
Apakah masih ada kerinduan
Yang tersimpan di hatimu sayang...

Suara Berharap...

Semalam Nuur dengar lagu nih kt cool fm...carik2 kt youtube...tajuknyer "Suara Berharap"...cam best jer lirik dier...Nuur pun Post kat blog nih...buat tatapan korang dan enceq...ngeeee...

di sini aku masih sendiri
merenungi hari-hari sepi
aku tanpamu, masih tanpamu

bila esok hari datang lagi
ku coba hadapi semua ini
meski tanpamu oooh meski tanpamu

bila aku dapat bintang yang berpijar
mentari yang tenang bersamaku disini
ku dapat tertawa menangis merenung
di tempat ini aku bertahan

suara dengarkanlah aku
apa kabarnya pujaan hatiku
aku di sini menunggunya
masih berharap di dalam hatinya

suara dengarkanlah aku
apakah aku slalu dihatinya
aku di sini menunggunya
masih berharap di dalam hatinya

kalau ku masih tetap disini
ku lewati semua yang terjadi
aku menunggumu, aku menunggu

Thursday, May 20, 2010

Renung2kan dan selamat beramal...

Post ni Nuur dapat dari seorang member Nuur...Pas bace Nuur rase nak share ngan korang sume...

PERTAMA.
Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan.

KEDUA.
Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar anda berbicara dengannya, kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih penting pabila usia semakin tua.

KETIGA.
Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari. Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang anda perlu.

KEEMPAT.
Apabila kamu berkata, ‘ Aku Cinta Padamu’, maka tunaikanlah.

KELIMA.
Pabila mengatakan, ‘Maaf’, tenunglah matanya.

KEENAM.
Bertunanglah sekurang-kurangnya enam bulan sebelum kamu diijabkabulkan.

KETUJUH..
Percayailah cinta pandang pertama.

KELAPAN.
Usah tertawakan impian orang lain.. Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa.

KESEMBILAN.
Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini.

KESEPULUH.
Jika berlaku perselisihan pendapat, bertengkarlah secara aman. Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.

KESEBELAS.
Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka.

KEDUABELAS.
Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas.

KETIGABELAS.
Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari, lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,’Kenapa anda ingin tahu?’

KEEMPATBELAS.
Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar.

KELIMABELAS.
Ucaplah ‘Semoga anda diberkati’ apabila mendengar seseorang bersin.

KEENAMBELAS.
Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar.

KETUJUHBELAS.
Berpeganglah kepada tiga R:
1. Rasa hormat pada diri sendiri;
2. Rasa hormat kepada orang lain;
3. Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda

KELAPANBELAS.
Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hama merosakkan sebuah persahabatan yang besar.

KESEMBILANBELAS.
Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu.

KEDUAPULUH.
Tersenyumlah ketika menjawab telefon.. Pemanggil akan melihatnya daripada suara yang mereka dengar.

KEDUAPULUH SATU
Ada ketikanya anda perlu bersendirian.

+++++++++++++++++++++++++++++++

+++++++++++++++++++++++++++++++

Katalah kita ni polis, sedang duduk dalam kereta peronda Kita sambil minum kopi. Tiba-tiba radio kita berbunyi, mengatakan ada dua kes yang diminta kita menangani salah satu darinya. Dua-dua kes orang kena tangkap mencuri. Kes pertama di kampung hulu, seorang lelaki ditangkap mencuri duit seringgit. Kes kedua di kampung hilir, seorang warga asing kena tangkap mencuri duit 20 ribu ringgit.

Kes mana yang kita kejarkan dulu? Agaknya tentulah kita segera berkejar ke kampung hilir, ye tak? I mean, apalah sangat duit seringgit, itupun nak report polis ke? Tapi bagaimana kalau lepas tu kita tahu hakikatnya begini:

Dalam kes pertama, duit itu kepunyaan seorang anak yatim piatu peminta sedekah, dan duit itu sajalah yang ada padanya untuk digunakan membeli roti setelah beberapa hari tak makan? Sedangkan dalam kes kedua, duit itu kepunyaan orang kaya bakhil yang seumur hidupnya tak pernah keluar zakat?

Tiba-tiba, baru kita sedar perbezaannya, antara prinsip dan appearance. Kalau ikut prinsip, tentulah kes pertama lebih berat, walaupun hanya melibatkan duit seringgit. Tapi sebab kita hidup ini dah biasa menghakimkan orang serta peristiwa dari segi luaran, maka selalu minda kita tertipu.

Stephen Covey, dalam bukunya”Seven Habits of Highly Effective People” menceritakan pula begini:

Kita sedang duduk di sebuah bangku dalam taman. Sedang kita enak menikmati sandwic dan Coke kita di tengah taman dengan udara bertiup lembut itu,tiba-tiba datang seorang lelaki bersama 2 orang anak kecilnya duduk di sebelah kita. Lelaki itu hanya menung panjang melihat ke tasik dan mendiamkan diri sementara anak-anaknya berlarian macam setan menjerit-jerit sekuat hati. Orang yang lalu lalang semuanya melihat dengan kening berkerut-kerut perangai budak-budak yang tak tahu hormat pada orang lain tu.

Kita pun lama-lama semakin bengang. Setan sungguh budak ni! Apahal mamat ni diammm je, tak nak tegur ke anak-anak dia ni? Lepas dah tak tahan sangat, kita pun tegur lelaki itu. Boleh tak encik suruh anak-anak encik tu dok diam-diam, saya tengah nak makan sandwic ni!

Lelaki itu melihat pada kita seketika sebelum tersenyum sedikit. “Maafkan saya,” kata lelaki itu. “Dan maafkan anak-anak saya tu.Sebenarnya, isteri saya – ibu mereka – baru meninggal dunia sebab kanser di hospital, dan saya tak tahu macamana nak terangkan pada mereka hal ini.”

Kemudian dia sambung : “Biarlah saya bawa mereka ke tempat lain supaya tak menganggu anda makan.”

Apa rasa kita masa itu? Sebab itulah bila teringat ayat Qur’an mengatakan, beza antara manusia itu hanyalah iman dan taqwa, saya sering berasa menyesal.Sebab saya selalu menghukum orang melihat keadaan luarannya!

Bagaimana dengan anda?


Wednesday, May 19, 2010

cuti....

Cuti baru ni...isnin Nuur roger sowang2 kt Seremban mencari Artril 250mg....nak ajak Encik dier busylah plak...huhuhu...sebenarnyer malam tu dh cari kt Ampangan tapi dh abis....so pagi2 lagi (xla pagi sangat kol 9++) Nuur dh kuar dari umah Ein...dari paroi ke Senawang...xder...so nuur terus ke Seremban 1. 3 kali pusing baru Nuur jumpe Terminal One...Korang gelaklah...Tapi Nuur mmg ader masalah nak ingat jalan...Hadoiii...Tapi nuur berusehe dan berani sekurang2nyer...Pas parking kt Terminal One tu Nuur pun mulekan operasi mencari Artril 250mg...dah tekad kalo x jumpe xnk balik...konon2 jer...Pas satu farmasi satu farmasi Nuur jelajah...Nak lintas jalan mmg Nuur bermasalah...Nuur nek jejantas...seram ko nk lintas ni nek kete takpe...

Dan Akhirnyer Nuur jumpe gak Artril 250mg nih...Murah ...RM50 jer...Nuur pun bli 2 botol lah...Pastu terus berkobar2 nak balik...Mase nak balik tu...skali lagi Nuur terpinge2 cari kete x jumpe...waaaaa...x ingat parking tingkat baper...Hadoiiii...banyak sangat makan semot nih...Rupenyer kete park kt tingkat 5...jumpe pn...Nuur terus meluncur laju...Seremban...Ampangan...Paroi...Jempol...Benti jap...Membeli makanan untuk menemani perjalanan nuur...ngeeee...kalo hendak balik ke chini singgah sebentar di keratong...sebab Nuur tertinggal resit nk bagi kt Pie...Pastu singgah lagi kt Muazam Shah Bli belah sket...dan akhirnyer jam 3++ petang Nuur pun sampailah ke rumah...lege...pnat...tdo...

Esoknyer duk umah jer...Bangun pagi2 kemas umah...basuh kain...mak ajak g Pasar...Mak bli barang byk2 Nuur bawak...layan jerlah...Pastu Nuur terpandang sehelai blous kaler maroon...Nak2...x kire...pas abis tawar menawar dapatlah harge yang agak berpatutan...ngeeee....pastu balik umah...

kol 2.30 petang mak swh amek Soleh kt skolah...Hah? Skolah Soleh ktner? ngeeee...mase zaman Nuur dulu skolah ni x wujud lagi...Nuur pun redah jerlah...Nampak budak2 balik Nuur pun agak2 jerlah...lebih kurang 3 kilometer dari umah Nuur...sampai kt satu simpang nmpklah mokcik2 ni berteduh sambil menunggu anak2nyer...Nuur pun wat2 ramahlah...ngeeee...rmai dh budak2 kuar...maner adik Nuur?ke salah skolah?Pas 10 minit tunggu ader owg ketuk cermin kete...fuh...Soleh...ingatkan salah skolah dah...hehehehe....

Kol 3petang anta mak g klinik....bosan sketlah....Nuur duk luar sebab owg rmai sgt...tengok gelagat owg...i like...Ader satu pasangan nih...mude lagi...rasenyer umo laki tu baru 20 tahun n pempuan tu belasan tahun...mude sangat...dah ader anak sowg...yg laki nih kekok lagi nak pegang baby dier...suwiiiiiiiiiiiiiiit sangat...huhuhu...jeles pun ader...ngeeee...dah rezeki dier...

Oklah...begitulah Nuur menhabiskan cuti 2 ari Nuur kat umah...korang camner?

Saturday, May 15, 2010

Munajat Cinta...

Sesaje je nak post lagu nih...cam best jer lirik jer...ngeee...layankan ajer...
Malam ini,
ku sendiri,
tak ada yang,
menemani,
seperti malam-malam,
yang sudah,
sudah...

Hati ini,
selalu sepi,
tak ada yang,
menghiasi,
seperti cinta ini,
yang s’lalu,
pupus...

Tuhan kirimkanlah aku,

kekasih yang,
baik hati,
yang mencintai aku,
apa adanya...

Mawar ini,

semakin layu,
tak ada yang,
memiliki,
seperti,
aku ini,
semakin,
pupus...









ngeee...sekian dulu...cau cin cau...





Thursday, May 13, 2010

Wak Kinah...


Wak Kinah ni sebenar name kucing Nuur...name ni sempene name jiran Nuur...Wak Kinah...Kalo kucing dier ilang sokmo datang cari kt umah Nuur...Sebab umah Nuur ni banyak sangat kucing datang...Tapi cume en Mok jer yg dibenarkan kuar masok umah sesuke suki dier...Gedik en Mok nih...

Wak Kinah ni sebenarnye baru 2 minggu bermastautin kt umah Nuur...Mak bagi bele dengan syarat xleh masok umah...huhuhu...Cian wak Kinah kan? Wak Kinah ni kucing jantan...x comei pun...kurus jer...mule2 dulu Nuur ingat yg ni pun kucing Wak Kinah...so, Nuur pn panggil Wak Kinah...Tapi semalam suami Wak Kinah, Wak Tempe datang wat kepastian yg Wak Kinah ni bukan kucing dier...So, melekatlah name Wak Kinah ni...Sume owg kt umah dh mule panggil kucing nih Wak Kinah...ekekeke...ari2 tersedaklah Wak Kinah tatkala kami memanggil kucing nih...

Mok Tik pun kucing pendatang gak...tapi awal sebulan berbanding Wak Kinah nih...Mok Tih selamat melahirkan 5 ekor anak...nuur xtau nk bg name aper...Sebab pas sekor2 anak dier mati...skrg nih tinggal 2 ekor jer...huhuhu...Mok Tik nih x mesre alam sggh...x bagi ktrg dekat ngan dier kecuali kalo ktrg bagi makan...Tapi Nuur sukela kalo mok Tik nih...suke tengok mok Tik Marah...hahahah...Ader aku kesah...Dahla menumpang x sedar diri...en Mok pun dier marah...iskh3x...so, ktrg wat keputusan x benarkan Mok Tik masok umah...nak makan tunggu luar...hahahaha....

X macam Mok Ceq dulu (Mak kepade en Mok, Memel, Miang, Momot, bucik, bucuk, bob dan bab). Mok Ceq baik sangat...Tapi jodoh kami x panjang...Mok Ceq hilang entah ke mane...anak2 Mok Ceq yg len pn same...tinggallah en Mok sekor sebagai penjage umah yg x bape nk gune...tapi kami sume sayang sangat kat en Mok nih...

Oklah...sekian saje cite pasang kengkucing Nuur...cau cin cau

Saturday, May 8, 2010

Asam Boi Kaler Putih...

Lame x makan asam boi nih...sebab nuur mmg x suke makan masam2 kecuali asam pedas...ekekeke...tapi semalam tetibe jer teringin nak makan asam boi yg kaler putih tu...apekah???
Disebabkan semalam kije sowg, Nuur suwuh jer bebudak yang melepak kt PJK nih blikan...Nuur beri penerangan secare terperinci mengenai asam boi tu...tapi budak tu bawak balik asam anggur...makan jerlah...huhuhu...
On da way balik umah...nuur singgah jap pasar malam kt muadzam shah dengan niat berkobar2 nak makan asam boi kaler putih tu...disebabkan gerai asam jauh kt ujung sane Nuur singgah gerai satey sebab mak suke makan satay...dan sempene ari ibu Nuur blikan seratus cucuk satey ayam...huhuhu...beratlah pule satey nih...Nuur terus bawak satey tu ke kete...dahla parking kete jauh...last2 x bli pn asam boi kaler putih tu...huhuhu...
Malam tu Nuur x makan pun nasik...dan ini bermakne seharianlah Nuur x makan nasik...perot dan tekak dah majok sebab x dpt aper yg diidamkan...Pas solat Nuur terus jer tido...erm...camtulah kot kalo pempuan2 mengandong yg mengidam nak makan sesuatu...huhuhu...dahsyat gak penangannyer...
Pagi ni...Ayah Nuur pujuk Nuur makan nasik...Nuur tetap xnk makan...so, ayah bekalkan Nuur nasik lemak...Nuur berkobar2 nak bli asam boi kaler putih...nuur singgah kat mini market...dekat 8 kali Nuur pusing seluruh mini market tu...tapi hampe...xder pn asam boi kaler putih...yang ader hanye asam boi kaler merah...huhuhu...Nuur bli gakla...sebab tekak Nuur dah loye2 dh nih...baby dalam perut nih dah menendang2 nk makan asam...huhuhu...tipu jer Nuur x mengandong pun...cume membayangkan camnerlah ibu2 mengandong tu mengidam sesuatu...dan kadang2 mende yg senang pn susah nk dapat...Contohnyer cam kes nuur nih la...slalunyer bertabur asam boi kaler putih kt kedai...time Nuur nak makan xderlah plak...sedih rasenyer...
Takperlah...petang nanti Nuur usehekan jugak nak cari asam boi kaler putih...kalo x jumpe gak esok Nuur g Kuantan cari sampai jumpe...erm...kecur jer air liur nih mengingatkan asam boi kaler putih...rase cam nak nangis jer mengenangkan asam boi kaler putih tu...huhuhu

Friday, May 7, 2010

Kembali dari bercuti yang memenatkan...

urm...3 ari Nuur bercuti...rabu, khamis dan jumaat(hari hol pahang)...Sepanjang 3 arini x lekat langsung kt umah...Banyak btoi perkare yang menyebabkan Nuur kuar umah pagi balik malam...almaklumlah adik ramai...

Ari selase tu lagi...Balik jer kije terus ke Kuantan amek Oyi(Adik laki Nuur yang sulong) kt Terminal Makmur...Oyi dari Selangor...balik sebab nk konvo ari khamis...sampai Kuantan kol 8malam...pas makan2...Teman Oyi Shopping...pastu balik...sampai umah kol 11 malam...
Ari rabu...Kol 8 pagi dah gerak...g Indera Mahkote wat pasport Oyi(nak g sambong blajo kt Mesir cadangnyer)...pastu terus ke skolah Oyi kat Pekan...Kuliah Sultan Abu Bakar...name arabnyer Nuur x ingat...Tunggu jap Oyi daftar...pastu dier ajak member dier 2 owg kuar makan. Sampai kt tempat makan dtg lg member2 dier dalam 20 owg kot...Nuur sowg pempuan...tu nuur x kesah sgt...yang Nuur kesahnyer...Nuur pakai jeans...segannyer Nuur berdepan ngan mereke2 yang bersekolah agame tinggi...berkopiah...muke suci jer...huhuhu...layan jer...malunyer...Pas anta Oyi & member2 dier balik Kuliah...nuur pun terus balik umah...penat kau...terbabas2 gakla Nuur bawak kete sebab penat dan ngantok...huhuhu...Alhmadulillah panjang lagi umo Nuur...

Ari Khamis...Kol 8.15 pagi dah gerak...sebab majlis konvo stat kol 9pagi...Laju gakla Cik Bibah memecut...erm...lewat 3 minit...pas anta mak & ayah...Nuur kuar wat hal Nuur...Bank in duit PJK kt maybank...g bli barang2 PJk dan persendirian kat Mydin...membeli belah kt kedai 2 hinggit...g bli ubat kt farmasi...wat2 nk bli buku kt Sykt Sriwangi & Mei Mei, Buang2 mase xtau nak wat aper kt Tunas Manje dan tepat kol 11 pagi Nuur g Skolah Amy(Adik lelaki Nuur yang kedue)...Tunngu Amy rehat kol 11.15 pagi. Nuur nyembang2 ngan pok cik Guard...ekekeke....Amy dah rehat...Lepak2 n Nyembang2 jap ngan Amy...Kol 11.30 Nuur dh lapo...Bli sata n air jer...

Dah bosan sangat nuur balik ke Kuliah...Tunggu mak, ayah & oyi...duk berteduh di bawah pokok buluh sambil menikmati sata & chipsmore...pastu tengok gelagat manusie...ekekeke...kol 1 majlis selesai...Ayah kol ajak makan dulu...aper lagi...rezeki jangan ditolak...Pas makan nuur amek bunge dalam kete...sebab tgk owg sume bawak bunge...Nuur pun bawak gak bunge...tapi bunge konvo Ein(Adik pempuan Nuur yang sulong) dulu nuur pinjam...save bajet...ekekeke...mmg hampeh la...Ramai gak yg menjeling melihat keindahan bunge yang Nuur bawe...besar punyer...owg len bunge kecik jer...tapi diowg x tau hakikat bunge Nuur yang sebenarnyer bunge amek kt umah,,,wakakaka...Pas amek gambo secukup rase g amek Amy kt skolah dier...pastu terus ke Indera mahkote amek pasport oyi...benti rehat jap kt Giant...makan2...solat...then terus balik...kol 7.30 malam baru sampai...sangatlah penat...huhuhu...

Jumaat...Kol 8pagi bertolak ke Kuantan...anta Oyi dan Amek Anje(Adik pempuan Nuur yang kedue) kt terminal Makmur...Anje dari Sintok...cuti 2 minggu...pastu g beserah bayo kete...Then ke Giant membeli hadiah untuk mak...sebab mak suke bunge...nuur blikan pokok bunge Tulip kaler putih...bukan setakat bunge...pokok bunge Nuur bagi...ekekeke...ganaz tuh...Pastu terus baliklah...pnat...tdo...

Monday, May 3, 2010

Surat untuk kaum Adam

Adam,
Maafkan aku jika coretan ini memanaskan hatimu. Sesungguhnya aku adalah hawa,temanmu yang kau pinta semasa kesunyian disyurga dahulu. Aku asalnya dari tulang rusukmu yang bengkok. Jadi,tidak hairanlah jika perjalanan hidupku sentiasa inginkan bimbingan darimu. Sentiasa mahu terpesong dari landasan kerana aku buruan syaitan.

Adam,
Maha suci Allah yang mentakdirkan kaumku lebih ramai bilangannya dari kaummu dikala akhir zaman ini. Itulah sebenarnya ketelitian Allah dalam urusannya,kerana andainya Allah mentakdirkan bilangan kaummu mengatasi kaumku nescaya merahlah dunia ini dengan darah manusia. Kacau bilaulah suasana Adam sesama Adam bermusuh hanya kerana Hawa.

Buktinya cukup nyata dari peristiwa Habil dan Qabil. Sehinggalah pada zaman cucu-cicitnya juga. Jika begitu maka tidak selaraslah undang-undang Allah Yang mengharuskan adam beristeri lebih dari satu tetapi tidak melebihi empat orang dalam satu masa.

Adam,
Bukan kerana ramainya isterimu membimbangkan daku. Bukan kerana sedikitnya bilanganmu merunsingkanku. Tetapi aku risau,gundah dan gulana menyaksikan tingkahmu. Sejak dahulu lagi telah kuketahui bahawa seharusnya aku tunduk tatkala telah menjadi isterimu. Patutlah terlalu berat lidahku berbicara untuk menyatakan isi hati ini. Namun sebagai hamba Allah, Aku sayang padamu.

Adam,
Sebagaimana didalam Al-Quran telah menyatakan yang engkau diberi kuasa terhadap wanita. Kau diberi amanah mendidikku. Kau diberi tanggungjawab untuk menjagaku,memerhati dan mengawasiku agar redha Allah sentiasa menaungi. Tetapi Duhai Adam, lihatlah dunia kini.

Apa yang telah terjadi terhadap kaumku?

Kini, Aku dan kaumku telah ramai yang menderhakaimu. Ramai yang telah menyimpang dari jalan yang telah ditetapkan. Asalnya Allah mengkehendaki aku tinggal tetap dirumah. Dijalan-jalan,dipasar,di bandar-bandar bukanlah tempatku. Jika terpaksa,aku keluar dari rumah seluruh tubuhku ditutup dari hujung rambut sehingga kehujung kaki. Tapi realitinya kini, aku telah lebih dari yang sepatutnya.

Adam,
Mengapa kau biarkan daku begini? Sememangnya aku ibu dan guru kepada anak-anakmu. Tetapi kini, aku jadi ibu,guru dan aku jugalah yang memikul senjata. Padahal engkau duduk sahaja. Ada diantara kau yang menganggur tiada kerja. Kau perhatikan sahaja aku panjat tangga dipejabat bomba. Kainku tinggi menyingsing peha,mengamankan Negara. Apakah kau sekarang tidak seperti dahulu? Apakah sudah hilang kasih sucimu kepadaku?

Adam,
Marahkah kau jika ku katakan terpesongnya hawa sekarang engkaulah yang harus dipersalahkan! Kenapa kau? Bukankah orang sering bicara, Jika anak jahat maka emak bapak yang tidak pandai mendidik, Jika murid bodoh,guru tidak pandai mengajar. Jadi secara formulanya, Aku binasa,kaulah puncanya!!!

Adam,
Kau selalu mengata, Hawa memang degil! Tidak mahu dengar kata! Tidak mudah makan nasihat! Kepala batu! Tetapi duhai Adam, Seharusnya kau bertanya kepada dirimu, Siapakah ikutanmu? Siapakah rujukanmu? Dalam mendidik aku yang lemah ini. Adakah ikutanmu Muhammad s.a.w? Adakah rujukanmu Muhammad s.a.w? Adakah akhlak-akhlakmu boleh dijadikan contoh buat kami kaum Hawa?

Adam,
Sebenarnya kaulah imam dan aku adalah makmummu. Aku adalah pengikutmu-pengikutmu Kerana kaulah amir. Jika kau benar maka benarlah aku. Jika kau lalai,lalailah aku. Lupakah kau duhai Adam? Kau punya satu kelebihan anugerah Tuhan. Akalmu sembilan, nafsumu satu. Dan aku, akalku satu nafsuku beribu! Dari itu Adam,gunakanlah ketinggian akalmu untuk membimbingku.

Pimpinlah tanganku kerana aku sering lupa dan lalai. Seringkali aku tergelincir ditolak,disorong oleh nafsu dan kuncu-kuncunya. Bimbing dan bantulah aku dalam menyelami kalimah Allah. Perdengarkanlah daku kalimah syahdu dari TuhanMu agar duniaku sentiasa dijalan rahmah. Tiupkanlah roh jihad ke dalam dadaku agar aku mampu tetap menjadi mujahidah kekasih Allah.

Adam,
Andainya kau masih lali dengan kerenahmu sendiri. Masih segan mengikut langkah para sahabat baginda. Masih gentar mencegah mungkar. Maka kita tunggu dan lihatlah dunia ini akan hancur bila aku yang memerintah. Malulah engkau Adam. Malulah engkau pada dirimu sendiri. Wallahualam.

Aku dan gastrik...

Dah sebulan x kene gastrik...sbb pewot nih mmg Nuur jage melebihi Nuur jage Cik Bibah...tetibe arini kene plak...huhuhu...ubat plak tertinggal kt umah...huhuhu...sakitnyer pewot...ni mesti kes malam tadi makan lewat...huhuhu lagi...
Tengahari g kedai makan...kuar awal...x tahan dah nih...bli nasi goreng paprik...on da way balik...singgah kat Kedai Mok Teh...Cam bese bli kopok lekor & pisang goreng...Pok Teh & Mok Teh ajak plak nyembang...huhuhu...perot nih dah sensare menahan lapo...
Wat bodo jerlah...sket2 beransur ke kete...sambil nyembang2 ngan Pok Teh & Mok Teh...bleh plak stat enjin kete...mmg lapo nih...Maaplah Mokteh & Pok Teh...hehehe...sampai PJK amek sudu terus makan...pastu makan lagi...makan lagi...iskh3x...Makan jer Nuur nih...Biar gemok jangan sakit...Gemok ker? ekekeke...
4 jam lagi nak balik nih...harap2 bertahanlah pewot nih...huhuhu...cau cin cau

Cuti 2 ari....

Jumaat...kol 5ptg dh bertolak dari Keratong nak ke Paroi...Singgah jap solat Asar kt Masjid Jempol. Nuur mmg suke solat kt masjid tu...Pas solat Encik telah menunggu kt tangge masjid...Borak2 jap(dalam setengah jam je)...huhuhu...Oklah dah ilang rindu tengok Encik yang semakin gelap...ekekeke...Sambong perjalanan ke Paroi

Sabtu...Kol 9pagi bertolak nak balik Cini...singgah jap kt Muazam...Ade pasar dari kol 9pagi -9malam...shopping2 sket...g Tunas Manje...shopping barang dapur banyak...stok sebulan...hehehe...pastu balik umah...urmmm...windu kat mak ngan ayah...muah.muah.muah
Ahad...kol 6 petang bergerak ke Paroi smule...Kol 8 malam singgah jap kt Masjid Jempol...Solat Maghrib dan Isyak...g bli barang Ein kat Pasaraye Aktif...Terus ke Paroi...Sampai kt Bukit Putus jalan Jammed dekat stgh jam kt situ...sakit kaki Nuur...huhuhu...Perot plak lapo...Kol 10.30malam baru sampai Paroi...Makan malam...Nasik Putih, sup ayam, sotong goreng tepong...x sedap...tapi dah lapo punyer pasal licin...Alhamdulillah...Sambong jalan ke umah Ein...Kol 11malam baru sampai...Pnat sangat...






Isnin...Bertolak dari umah Ein kol 7pagi...x singgah maner2 dah...kabus tebal...jalan jammed...kol 8.40pagi baru sampai Keratong...Kije...Bebudak PJK Johor Fasa 3 datang melawat...6 owang...Layan jer...Penatnyer badan nih...jalan jer...petang nih nak balik umah...windu kat mak ngan ayah...muah.muah.muah