Thursday, January 20, 2011

Char Kueh Teow...

Lame dah koi nak makan Char Kueh Teow...tp xtau nak bli kat maner...smlm pas abis kije koi terus g kdai...membeli bahan2x menyediekan Char Kueh Teow...berkobar2x koi naka makan...nyum3x...tapi kali ni koi wat Char Kueh Teow ayam sebab housemate koi x makan sea food...lame dah x bertandang kat kedai abang encem nih...sengeh2x sket musti dapat murah...keh3x...

Ayam sebelah...potong siap yer bang...daun bawang sejempot...kueh teow sebungkos...cili giling...sos tiram...kicap...cukop ar tu...cili sos, cili api, bawang n ikan bilis koi tibai housemate koi nyer...keh3x...jimat kos n ongkos...keh3x...

Sampai umah...kupas bawang...ikan bilis...cili api...tumbuk lumat ok...pastu potong ayam dadu...hiris daun bawang...pastu g tgk tv3...cite Tiramisu...keh3x...pas abis cite tu nanti baru masak...ok?

Cite Tiramisu pon dah abis...koi pon rebus ayam yang telah siap dipotong dadu...panas kan minyak...masokkan bahan yang telah ditumbuk lumat ye...api harus maksima besarnyer...masokkan cili giling...gule...kacau2x...cili sos(abisla cili sos housemate koi)...sos tiram...kicap...dan terakhir air rebusan ayam tadi yer...(maapla koi ni jenis masak campak2x...so xtau nak bgtau sukatan cmner...hentam sajelah)...setelah mendidih...masokkan telur ayam pastikan telur ayam itu dibasoh dulu yer...dan dipecahkan dalam mangkok utk mengelakkan kejadian yang tidak diingini...keh3x...masokkan ayam yang telah direbus dan kueh teow...kalo korg suke taugeh...bleh isi...koi x suke...so...x isi la...

Hidangkan char kueh teow...dan taburkan daun bawang n cili besar sebagai hiasan...kemudian bleh msg suami korg utk balik makan...tapi koi hanye makan bersame2x housemate koi kerane masih belom bersuami...ok...keh3x...

Pagi ni koi wat lagi char kueh teow utk asstn koi...keh3x...sbnr'y nak perabis bahan ni sume sbb koi nak balik dah petang nih...hurm...koi dapat rase kan koi semakin maju dalam memasak char kueh teow nih...sbb koi rase mcm makin sedap jer...ke koi perasan sendiri...xperlah...koi nak makan nih...cau cin cau...

No comments:

Post a Comment