Friday, June 24, 2011

Gulai Tempoyak Ikan Patin...



Lalalalala...pagi2x tadi buke pesbuk ader plak post dari iluvislam pasal Gulai Tempoyak Ikan Patin...teringat plak kat Encek Cayang koi yang sangat suke makan GTIP ni...koi mmg x makanla...slalu kalo mak koi masak lauk ni...mak koi akan asingkan utk koi yang xder tempoyak...xpon mak koi masak time koi xder kat umah...koi pon xtaula sejak ble koi x makan derian & tempoyak nih...tp tahon lepas koi dah makan derian...nyum3x...pasni mgkn koi makan tempoyak plak...lalalalala...

Dengan pnuh kasih sayang (yerlah sgt kan)...koi pon menyalin(copy paste jer...ok) resepi GTIP ni utk Encik Cayang koi...manela tau kan...tetibe dier meroyan suwuh koi masak GTIP ni...x ker haru nanti kan...lalalalala...tgh meng "copy paste" resepi ni....tetibe Encek Cayang msg...lalalalala...aper lagi...menganjengla...kesian btoi Encek Cayang...sebulan lebih dan makan nasik kawah...tetibe koi cite pasal GTIP...x ker meleleh dier kat sane membayangkan biskot kering cam ikan patin...lalalalala...best3x menganjeng...

Okla Encek Cayang...ni tande kaseh sayang koi...lalalalala...koi abadikan resepi GTIP dalam blog koi ni...nak masaknyer ntah ble kan...lalalalala...layan...

Bahan-bahan

  • 10 ketoi ikan patin
  • 3 ulas bawang merah - bawang putih xyah ek?
  • 1 cm kunyit hidup (serbuk kunyit pn bleh kalo korg x knal kunyit idop)
  • 5 cm lengkuas - bukan yg jep sepah ingat ibu jari shuib tu...
  • 3 kuntum bunga kantan - romentik kan...ader bunge lagi...lalalalala...
  • 15 tangkai cili padi - mak aiii...gler pedas nih
  • 10 tangkai daun kesum
  • 3 keping asam gelugur @asam keping
  • 5 sudu tempoyak - lg byk lg kuat baunyer...erm...
  • air secukupnya (x cukop tambah la sendirik)
  • garam secukup rasa
  • 3 batang serai

Cara-cara

01.

Basuh ikan patin hingga bersih. (Basuh dan rendam dengan limau nipis, asam gelugur/asam keping dan tepung gandum selama sejam untuk menghilangkan hanyir.

02.

Buang duri/bisa ikan patin yg ada dekat insang semasa basuh ikan) Tumbuk bawang merah, kunyit hidup, lengkuas dan cili api hingga lumat. serai diketuk.

03.

Masukkan air secukupnya di dalam periuk dan masukkan serai, bahan-bahan yang telah ditumbuk tadi bersama dengan tempoyak serta asam gelugur. Biarkan mendidih.

04.

Masukkan ikan satu persatu. Hati-hati ya, kerana tekstur isi ikan patin lembut dan mudah terlerai/hancur jika dipegang terlalu kasar.

05.

Selepas itu, masukkan bunga kantan, daun kesum dan masukkan garam secukup rasa. Biarkan mendidih di atas api yang sederhana.

06.

Bila kuah pekat, bolehlah diangkat dan dihidangkan. Enak dimakan ketika ikan patin gulai tempoyak ini masih panas.

Ohh ya.. untuk menambahkan lagi nikmat masakan Gulai Tempoyak Ikan Patin ini juga boleh ditambahkan beberapa lagi jenis bahan antaranya sayur Timun Tua, Terung Bulat dan beberapa lagi jenis sayur-sayuran lain mengikut selera anda. Cubalah ye!

Tapi kalo ikan patin masak asam pedas...nasik sekawah pon koi abis (tipu jer)...nyum3x...Sekian dulu...kepade sesiape yang nak cube...sile3x...kalo x jadi jangan marah koi...sbb koi pon x cube lagi...lalalalala...cau cin cau...



No comments:

Post a Comment